


blogi
Matkapäiväkirja 21.9.2020
Nämäkin kohdat on tullut luettua ties kuinka monta kertaa, mutta nyt tuon ensimmäisen kohdan luettuani, aloin ensimmäistä kertaa miettiä, puhutaanko näissä molemmissa kohdissa samasta henkilöstä?
1. Kor. 5
1 Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa.
2 Ja te vielä pöyhkeilette, vaikka teillä olisi ollut syytä surra ja erottaa joukostanne mies, joka on syyllistynyt tuollaiseen.
3 Vaikka minä ruumiillisesti olen poissa luotanne, olen kuitenkin hengessä läsnä ja olen kuin paikalla olevana jo päättänyt, mitä syylliselle on tehtävä.
4 Kun te olette yhdessä koolla Herramme Jeesuksen nimessä ja minun henkeni ja Herramme Jeesuksen voima ovat läsnä,
5 tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
6 Te teette väärin, kun kerskutte. Ettekö tiedä, että pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan?
7 Puhdistakaa siis talonne hapantaikinasta, niin että teistä tulee uusi taikina. Happamattomiahan te olettekin, sillä meidän pääsiäislampaamme, Kristus, on jo teurastettu.
8 Meidän on siis aika viettää juhlaa, ei vanhan pahuuden ja kelvottomuuden hapattamina, vaan happamattomina, vilpittömyydessä ja totuudessa.
9 Sanoin kirjeessäni teille, että teidän ei pidä olla tekemisissä siveettömästi elävien kanssa.
10 En tarkoittanut tämän maailman siveettömiä enkä ahneita, riistäjiä tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä kokonaan pois
maailmasta.
11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
2. Kor 2:5-7
5 Jos joku on tuottanut surua, hän ei ole tuottanut sitä vain minulle vaan teille kaikille -- ainakin jossain määrin, etten nyt liioittelisi.
6 Tuollaiselle riittää se rangaistus, jonka useimmat teistä ovat hänelle jo antaneet.
7 Nyt teidän on päinvastoin annettava anteeksi ja lohdutettava häntä, ettei hän menehtyisi suruunsa.
8 Niinpä kehotan teitä jälleen osoittamaan hänelle rakkautta.
9 Kirjoitinkin teille juuri koetellakseni teitä ja nähdäkseni, oletteko kaikessa kuuliaisia.
10 Kenelle te annatte anteeksi, hänelle annan minäkin, ja kun olen antanut anteeksi -- jos nyt jotakin anteeksi annettavaa on -- olen tehnyt sen teidän takianne Kristuksen edessä,
11 jottei Saatana pääsisi meistä voitolle. Hänen juonensa me kyllä tiedämme.
Vahvasti vaikuttaisi, että molemmissa kirjeissä puhutaan samasta henkilöstä. Ainakaan missään muualla 1. kirjeessä ei puhuta yhdestä henkilöstä, jota tulisi rangaista. Myös Raamatun kommentaarissa on viittaus kohtien yhteyteen. Tämä yhteys on saattanut jäädä monelta muultakin, kuin minulta, huomaamatta. Ehkäpä siksi kovin herkästi ollaan vahvasti sitä mieltä, ainakin puheen tasolla, että toisia täytyy ojentaa ja nuhdella, jos he tekevät syntiä. Mutta siinä oman oikeassa olemisen humalatilassa, jää helposti unholaan kaikki Jeesuksen puheet anteeksiannosta.
Luukas 17:3-4
3 Pitäkää varanne! "Jos veljesi tekee väärin, nuhtele häntä, ja jos hän sitten katuu, anna hänelle anteeksi.
4 Vaikka hän seitsemästi päivässä rikkoisi sinua vastaan ja seitsemästi tulisi sanomaan sinulle: 'Minä kadun', anna hänelle anteeksi.”
Toisaalla kerrotaan opetuslapsen kysymys: "kuinka monta kertaa pitää antaa anteeksi, ihanko seitsemästi?". Tähän Jeesus vastasi: "Ei seitsemän, vaan sitsemänkymmentä kertaa seitsemän!". Vahvasti siis näyttää siltä, että armo ja anteeksianto ovat keskiössä.
Matteus kehottaa samassa kohdassa ottamaan asian puheeksi kahden kesken. Tämä on erittäin tärkeä asia huomioda. Olisi epäkunnioittavaa ottaa toisen virhe julkisesti esille, ellei ole ensin jutellut kahden kesken. Ja silloinkin lienee ensin viisainta rukoilla ja kysyä Jumalalta onko minun asiani ylipäätään lainkaan puuttua tähän.
Myöskin Jeesus kehottaa rakastamaan jopa vihamiestä. Eli toisin sanoen, vaikka joku rikkoisi sinua vastaan ja ei edes pyytäisi anteeksi, anna sinä hänelle silti anteeksi.
Miten tärkeää onkaan Raamattua luettaessa ottaa huomioon koko Raamatun kokonaisuus, eikä tehdä hätäisiä päätelmiä vain yhden kohdan perusteella. Ja aika oleellista näyttäisi olevan myös tutkia aina minkälaisia ihmisiä Jeesus kohtasi ja miten Hän heitä kohteli.
« Takaisin